Sensorische Informatieverwerking

Wat is het?

Sensorische informatieverwerking is het vermogen om prikkels/ informatie uit het lichaam en de omgeving op te vangen en daar adequaat op te reageren. Deze informatie krijg je via de zintuigen binnen. Onze zintuigen zijn 24 uur per dag bezig met het verzamelen van prikkels/informatie, ook als we slapen. 

Voorbeeld: Bij het oversteken ‘zie’ en ‘hoor’ je een auto naderen. Je slaat deze informatie op en maakt de keuze om te wachten of door te lopen. 

Voorbeeld: Tijdens het koffie drinken ‘voel’ je met je lippen of de koffie nog te heet is om te drinken en je maakt de keuze om een slok te nemen of nog even te wachten. 

De zintuigen werken bij iedereen anders. Sommige kinderen hebben meer moeite met het verwerken van deze prikkels en reageren dan ook anders op prikkels. Er komen teveel of juist te weinig prikkels binnen. Dit maakt dat je op een actie of gebeurtenis niet altijd adequaat kan reageren en dat kan lastig zijn voor het kind en de omgeving. 

Wat merk je:

  • Jouw kind heeft vaak woede uitbarstingen en is dan niet aan te spreken of te troosten

  • Jouw kind is snel afgeleid en/of draait niet lekker mee op school

  • Jouw kind kan niet stil zitten tijdens avondeten

  • Jouw kind lijkt altijd moe

  • Jouw kind is een zeer moeilijke eter

  • Jouw kind lijkt je soms niet te horen of lijkt in de eigen wereld te zitten

tekening kind sprint over blok

Wat doet de kinderfysiotherapeut?

Aan de hand van vragenlijsten, onderzoek en observatie maakt de therapeut een behandelplan, een sensorisch dieet. Samen met het kind, ouders, school en andere verzorgenden kijken we naar de hulpvragen en nemen die mee in het sensorisch dieet.  

Samen gaan we op zoek naar hoe we het kind het beste kunnen ondersteunen.

Sensorische Informatietherapie is geschikt voor kinderen van alle leeftijden en ontwikkelingsniveaus.

tekening kind zittend op skippybal